Piagam Pelanggan Keperluan ISO 9001 : 2015

Jabatan Piagam Pelanggan Hari
JABATAN PENGURUSAN DAN SUMBER MANUSIA (JPSM) Mengeluarkan Surat Keputusan Urusan Perkhidmatan Untuk Proses Pengesahan Perlantikan 5 hari

JABATAN KEWANGAN (JW)

Pembayaran Bil Dan Tuntutan Diselesaikan Dari Tarikh Terimaan Dokumen Yang Lengkap Dan Sempurna 14 Hari

JABATAN PENILAIAN DAN PENGURUSAN HARTA (JPH)

Permohonan Pindah Milik/Tukar Nama Pegangan Kadar Dari Tarikh Terimaan Dokumen Yang Lengkap Dan Sempurna 7 Hari

JABATAN KEJURUTERAAN (JK)

1.Kelulusan Pelan Jalan Parit, Kerja Tanah dan Lampu Awam 7 Hari
2.Ulasan Pelan Jalan Parit, Kerja Tanah dan Lampu Awam 14 Hari

JABATAN PERANCANGAN BANDAR (JP)

1. Ulasan Teknikal Untuk Permohonan Kebenaran Merancang Melalui Borang A1 14 Hari
2.Ulasan Teknikal Permohonan Pecah Bahagian, Penyatuan Lot, Pecah Sempadan Dan Tukar Syarat 21 Hari
3.Kelulusan Kebenaran Merancang (Pengesahan Pelan Dan Syarat Surat Kelulusan Borang C1) 7 Hari

JABATAN KESIHATAN PERSEKITARAN (JKP)

1.Menjalankan Pemeriksaan Dan Penggredan Premis Makanan Di Kawasan Pentadbiran MBMB Gred A-2 Tahun sekali
Gred B-1Tahun sekali
Gred C-6 Bulan sekali
2.Melaksanakan Tindakan Pengawalan Anjing Liar 30 Hari

JABATAN PENGURUSAN KORPORAT DAN KOMUNITI (JPKK)

Maklumbalas Aduan Pelanggan 24 Jam

JABATAN PELESENAN DAN PEMBANGUNAN PERNIAGAAN (JLP)

1.Memproses Permohonan Lesen (Tidak Berisiko) :

  1. Baru
  2. Pembaharuan
24 jam
1 jam
2.Memproses Permohonan Penyewaan Gerai/Ruang Niaga 21 Hari

JABATAN KAWALAN BANGUNAN (JKB)

1.Memproses Pelan Tambahan & Ubahsuai Kediaman Jenis Teres Di Selesaikan Dari Tarikh Permohonan Lengkap Diterima 5 Hari
2.Pemprosesan Pelan Tambahan & Ubahsuai Bangunan Biasa 14 Hari
3.Pemprosesan Pelan Bangunan Sesebuah 21 Hari
4.Ulasan Pelan Projek Perumahan Dan Komersil 14 Hari
5.Lain-lain Proses (Permit Sementara / Lanjut Tempoh / Pelan Pindaan / Tukar Syarat Bangunan / Kelulusan Membaiki / Sokongan Lesen Untuk Kawasan Konservasi) 21 Hari

JABATAN LANSKAP DAN PENGINDAHAN BANDARAYA (JL)

1.Cantasan Pokok:

  1. Risiko Pokok Tinggi
  2. Risiko Pokok Sederhana
  3. Risiko Pokok Rendah

24 Jam

2 Hari

14 Hari

JABATAN PENGUATKUASAAN HASIL (JH)

1.Permohonan Petak Sementara / Petak Rezab Tempat Letak Kereta 5 hari
2.Permohonan Pembatalan Notis Pemberitahuan Kesalahan (NPK) Tempat Letak Kereta 5 Hari

JABATAN PENGUATKUASAAN (JPK)

Pemindahan Data Pengeluaran Notis Pemberitahuan Kesalahan (Kompaun) Dari Sistem Handheld Anggota (di lapangan) Ke Sistem MyEnforcer (di pejabat) 24 jam

JABATAN TEKNOLOGI MAKLUMAT (JTM)

Respons Kepada Aduan Kerosakan

Mengikut SLA :

  1. SLA1:15 minit
    (Kaunter MBMB/Ketua Jabatan)
  2. SLA2:1 Jam
    (Anggota Pelbagai Peringkat)
  3. SLA3:24 jam
    (Pejabat Cawangan MBMB)
JABATAN INFRASTRUKTUR KOMUNITI DAN LOGISTIK (JIKL) Melaksanakan Kerja Penyelenggaraan Berkala Kenderaan/Jentera MBMB 2 hari
PEJABAT UNDANG-UNDANG (PUU)

Penyediaan Perjanjian Majlis:

  1. Pegawai Kontrak - COS/ CFS
  2. Sewa - Ruang Niaga / Premis/ Hartanah
  3. Pengurusan dan Penyelenggaraan Premis
  4. d) Sewaan Tempat Letak Kereta
14 hari daripada tarikh penerimaan fail/dokumen yang lengkap
UNIT AUDIT DALAM (UAD) Maklumbalas Penemuan Audit 14 Hari

MAHKAMAH MAJISTRET

1.Penyerahan Saman 14 Hari
2.Pendaftaran Kes

UNIT PUSAT SETEMPAT (OSC)

Tempoh Edaran Permohonan Lengkap Ke Jabatan Teknikal yang Berkaitan dari Tarikh Terima 24 jam
Pemakluman Keputusan Mesyuarat Jawatankuasa OSC Kepada Pemohon Daripada Tarikh Mesyuarat (Keputusan Dasar)
UNIT INTEGRITI (UI) Maklumbalas Aduan Integriti Kepada Pengadu 24 jam
Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB)

Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB)

Graha Makmur, No.1,
Jalan Tun Abdul Razak - Ayer Keroh,
Hang Tuah Jaya,
75450 Melaka, Malaysia.

 

Talian Am : +606 285 9700
Direktori :Direktori MBMB
Talian Bebas Tol : 06 333 3333
Talian Aduan : 013-302 9700 (Whatsapp sahaja)
Faks : +606 232 5716
Emel : aduan[at]mbmb[dot]gov[dot]my/
webmaster[at]mbmb[dot]gov[dot]my

  • Kemaskini Terkini : Khamis 24 April 2025.
Jumlah Pelawat
04135593

Penafian : Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB) tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana menggunakan maklumat dalam laman ini.

Paparan Terbaik : Menggunakan versi terkini bagi pelayar Internet Explorer / Mozilla Firefox / Google Chrome dengan resolusi 1920 x 1080.

Hak Cipta Terpelihara © 2025 Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB).

Portal Rasmi Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah

MyGov Portal Amiro Technology Sdn Bhd

privasi

MELAKAPAY